Hyundai IONIQ 9 właśnie wjechał do polskich salonów, stając się największym i najnowszym SUV-em w europejskiej ofercie marki. Ten flagowy elektryk, zbudowany na zaawansowanej płycie podłogowej E-GMP z architekturą 800V, mierzy się bezpośrednio z segmentem premium, oferując imponujące rozmiary, wyjątkowy design i wnętrze na miarę biznesowego saloniku.
Konkurent dla Segmentu Premium: Rozmiar i Architektura
IONIQ 9 to prawdziwy gigant: ma 506 cm długości i potężny rozstaw osi wynoszący 313 cm. Te wymiary czynią go jednym z większych SUV-ów na europejskim rynku, co przekłada się na przestronność. Klienci mają do wyboru wersje 6- lub 7-osobowe. Dzięki platformie 800V, model ten zapewnia ultra-szybkie ładowanie.
Aerosthetic Design: Piksele, Gładkość i Wydajność
Design IONIQ 9, nazwany przez Hyundaia „Aerosthetic” (połączenie aerodynamicznego i estetycznego), owocuje nie tylko atrakcyjną bryłą, ale i niezwykle niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego Cd = 0,259. Kształt flagowego SUV-a jest gładki, z nutą kombi i akcentem coupé dzięki mocno opadającej linii dachu.
Motywem przewodnim są piksele, które znajdziemy w:
- Poziomej listwie świetlnej z przodu.
- Pionowych sekcjach po bokach zderzaka.
- Tylnych pionowych światłach.
Uzupełnieniem są obręcze kół dostępne w rozmiarach 19, 20 lub 21 cali. Paleta kolorów obejmuje odcienie brązu, czerwieni, szarości, srebra, bieli i czerni, a także wyjątkowy „kolor komunikacyjny” – Ionisphere Green Pearl. Dostępne są zarówno lakiery metalizowane i perłowe, jak i matowe.
Kabina w Stylu Business Lounge: Komfort i Nowoczesność
Wnętrze IONIQ 9 zaprojektowano w duchu „quiet luxury”, przypominając salonik biznesowy. Panel instrumentów tworzą dwa ekrany w jednej, zakrzywionej płaszczyźnie, z dotykowym prawym ekranem oraz fizycznymi przyciskami do obsługi kluczowych funkcji.
Wśród udogodnień znajdziemy:
- Gniazda ładowania USB-C o mocy 100W oraz ładowarkę indukcyjną.
- Schowek z funkcją dezynfekcji UV-C przed konsolą środkową.
- Elektrycznie regulowana kolumna kierownicy.
- Fotele z funkcją masażu (w wersji Calligraphy) oraz wentylacją w pierwszym i drugim rzędzie.
- Opcjonalne ekrany cyfrowych lusterek bocznych oraz cyfrowe lusterko wsteczne.
- Ambientowe oświetlenie i wąskie nawiewy klimatyzacji dbające o harmonię wnętrza.
Nieoczywiste Udogodnienia i Funkcjonalność
Kabina kryje także sprytne rozwiązania:
- Przesuwana konsola Universal Island 2.0: Pojemny podłokietnik otwierany z dwóch stron.
- Konfiguracje 6-miejscowe: Dostępne w opcji z siedzeniami obrotowymi lub relaksacyjnymi w drugim rzędzie.
- Funkcja V2L 230V: Umożliwia zasilanie urządzeń zewnętrznych (gniazdko w bagażniku + gniazdko zewnętrzne) mocą do 3600 W.
- System audio BOSE: Czternastogłośnikowy zestaw dostępny od wersji Uniq.
- Akustyczny Komfort: Funkcja Active Noise Control-Road (ANC-R) eliminuje hałasy za pomocą fali przeciwstawnej. Dodatkowo zastosowano laminowane szyby, opony z pianką akustyczną i specjalne materiały tłumiące.
- Przedni bagażnik (frunk): Pojemność od 55 l (AWD/Performance) do 88 l (RWD).
Pojemność Bagażowa
- Za trzecim rzędem siedzeń: 338 litrów.
- Ze złożonym trzecim rzędem siedzeń: 908 litrów (do dolnej linii okien).
- Po złożeniu dwóch rzędów siedzeń: ponad 2400 litrów.
- Możliwość holowania przyczepy o masie do 2500 kg (wersje AWD i Performance).
Twarde Dane: Napędy, Akumulator i Zasięg
Aktualnie Hyundai IONIQ 9 dostępny jest w trzech wersjach napędowych, z których każda wykorzystuje akumulator o architekturze 800V i imponującej pojemności 110,3 kWh.
Podstawowa wersja napędowa dysponuje jednym silnikiem umieszczonym na tylnej osi, generującym moc 218 KM oraz 330 Nm momentu obrotowego, co pozwala jej przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 9,4 s, osiągając prędkość maksymalną 190 km/h.
Mocniejsza odmiana wyposażona jest w napęd na wszystkie koła (AWD) o łącznej mocy 313 KM (95 KM na przód i 218 KM na tył), co skraca czas przyspieszenia do „setki” do 6,7 s, przy maksymalnej prędkości 200 km/h.
Topowa wersja Performance również posiada napęd na obie osie, ale generuje aż 435 KM i jest najszybsza, osiągając 100 km/h w zaledwie 5,2 s, z maksymalną prędkością ograniczoną do 200 km/h.
Duża pojemność akumulatora w połączeniu z niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego nadwozia (0,259) przekłada się na imponujący zasięg, który w zależności od konkretnej wersji auta, wynosi od 600 do 620 km według cyklu pomiarowego WLTP.
Ładowanie akumulatora od 10% do 80% trwa zaledwie 24 minuty, przy wykorzystaniu ładowarki DC o mocy 300 kW.
Ceny i Dostępność
Pierwsze egzemplarze IONIQ-a 9 są już w Polsce.
- TECHNIQ RWD (podstawowa): od 299 000 zł brutto.
- UNIQ AWD 313 KM: 349 900 zł.
- Calligraphy Performance AWD 435 KM (topowa): około 379 900 zł.
Zapraszamy do naszego salonu, by osobiście poznać flagowego SUV-a, który redefiniuje elektryczny luksus i przestrzeń.