Przejdź do treści

Samochody wodorowe Hyundai: Od Pionierów do Liderów Wodorowej Mobilności

Od 1998 roku Hyundai Motor konsekwentnie dąży do połączenia zrównoważonego rozwoju z codzienną użytecznością, stawiając na pojazdy elektryczne z ogniwami paliwowymi (FCEV) napędzane wodorem. Dzięki doskonałemu zasięgowi i możliwości dalszego rozwoju bezemisyjnej mobilności, FCEV odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu neutralnego dla klimatu transportu przyszłości. Przez blisko trzy dekady Hyundai stał się światowym liderem w technologii ogniw paliwowych, co potwierdzają kolejne modele, które wyznaczały nowe standardy w rozwoju mobilności wodorowej.

samochód wodorowy Hyundai

Jak działają samochody elektryczne z ogniwami paliwowymi (FCEV)?

Hyundai od niemal 30 lat inwestuje w rozwój kluczowych technologii wodorowych. Działanie FCEV jest podobne do klasycznych aut elektrycznych (BEV), z tą różnicą, że prąd do napędu nie pochodzi z akumulatora, lecz jest generowany na bieżąco. Ogniwo paliwowe działa jak mobilna elektrownia, przekształcając wodór z zasobnika i tlen z powietrza w energię elektryczną, która zasila silnik. Już pod koniec lat 90. Hyundai opracował swój pierwszy prototyp systemu ogniw paliwowych, stawiając sobie za cel udostępnienie napędu wodorowego szerokiemu gronu użytkowników.

ix35 Fuel Cell: Pierwszy seryjnie produkowany FCEV na świecie

Model ix35 Fuel Cell, wprowadzony na rynek w 2013 roku, był kamieniem milowym nie tylko dla Hyundaia, ale dla całej branży motoryzacyjnej. Był to pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód osobowy z ogniwami paliwowymi, rezultat 15 lat intensywnych prac badawczo-rozwojowych. Udowodnił on skalowalność i ekonomiczną opłacalność technologii wodorowej, oferując zasięg do 594 km na jednym tankowaniu.

NEXO: Kolejny krok w ewolucji ogniw paliwowych

Kontynuując sukces ix35 Fuel Cell, Hyundai zaprezentował w 2018 roku model NEXO z drugą generacją systemu wodorowego. Samochód ten wyznaczył nowy standard w segmencie FCEV, zdobywając liczne nagrody, w tym „CES Editors Choice Award”. NEXO wyróżniał się nie tylko imponującym zasięgiem do 666 km, ale także zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, takimi jak system zdalnego parkowania czy ulepszone ogniwa paliwowe, stając się najlepiej sprzedającym się wodorowym samochodem osobowym na świecie.

hyundai nexo

N Vision 74: Sportowe emocje napędzane wodorem

Zaprezentowany w 2022 roku prototyp N Vision 74 to wizjonerski projekt, który zapowiada rewolucję w segmencie sportowych aut zasilanych wodorem. Pokazuje on, że wodór może być źródłem czystej energii i kluczem do emocjonującej jazdy. Łącząc zaawansowaną technologię z estetyką retro-futurystyczną, inspirowaną Hyundai Pony Coupé, N Vision 74 oferuje zasięg ponad 600 km i hybrydowy system łączący ogniwa wodorowe z wysokowydajnym akumulatorem.

INITIUM: Nowa era w designie i technologii FCEV

Model koncepcyjny INITIUM, debiutujący w 2024 roku, to wyraz ambitnej wizji Hyundaia dotyczącej przyszłości mobilności wodorowej. Nazwa "INITIUM" (początek) podkreśla pionierską rolę marki. Projekt skupia się na zwiększeniu zasięgu (docelowo ponad 650 km) i dynamiki jazdy (do 150 kW mocy układu napędowego), przestronności wnętrza oraz integracji nowoczesnych systemów komfortu i bezpieczeństwa. INITIUM zapoczątkowuje nowy język stylistyczny „Art of Steel”, a jego wersja produkcyjna jest planowana na pierwszą połowę 2025 roku.

Całkowicie nowy NEXO: Nowy etap mobilności wodorowej

Zaprezentowany podczas Mobility Show 2025 w Seulu, nowy NEXO wyznacza kolejny rozdział w rozwoju pojazdów FCEV marki Hyundai. Ten wodorowy SUV drugiej generacji oferuje ponad 700 kilometrów zasięgu po zaledwie pięciu minutach tankowania. Posiada całkowicie przeprojektowane wnętrze, nowoczesny układ napędowy oraz jest pierwszym wodorowym pojazdem osobowym Hyundaia z możliwością holowania przyczepy, co świadczy o rosnącej wszechstronności FCEV.

hyundai nexo 2025

Pojazdy użytkowe Hyundai z ogniwami paliwowymi

Od debiutu XCIENT Fuel Cell w 2020 roku – pierwszej seryjnie produkowanej ciężarówki elektrycznej zasilanej ogniwami paliwowymi – Hyundai umacnia swoją pozycję lidera w dziedzinie zeroemisyjnych pojazdów użytkowych. Ponad 100 egzemplarzy XCIENT przejechało łącznie ponad 16 milionów kilometrów w Europie, potwierdzając trwałość i efektywność technologii. Łącznie Hyundai wdrożył blisko 3000 pojazdów użytkowych FCEV w 14 krajach.

W 2025 roku w Wiedniu zaprezentowano nowy autobus demonstracyjny Hyundai ELEC CITY z podwójnym systemem tankowania (350 i 700 barów), który będzie testowany przez trzy lata. Hyundai rozwija technologię FCEV również poza motoryzacją, wdrażając wodór w pociągach, statkach i elektrowniach, zwłaszcza na rynku koreańskim.

Poza mobilnością: Ekosystem wodorowy Hyundai Motor

Hyundai dąży do zbudowania kompletnego ekosystemu wodorowego, obejmującego cały łańcuch wartości: od produkcji i magazynowania, przez dystrybucję, aż po zastosowanie końcowe. W ramach platformy HTWO Hyundai integruje wszystkie działania związane z wodorem, rozwijając partnerstwa i inicjatywy rządowe. Firma rozwija również niskoemisyjne technologie produkcji wodoru, takie jak Waste-to-Hydrogen (W2H), aby jeszcze bardziej ograniczyć ślad środowiskowy.

HTWO Hyundai

Dla Hyundaia wodór to strategiczny wybór, a jego wizją jest świat, w którym zeroemisyjny transport – zarówno BEV, PHEV, jak i FCEV – stanie się nowym standardem. Po niemal trzech dekadach pionierskiej pracy, Hyundai Motor dysponuje bezkonkurencyjnym doświadczeniem w dziedzinie technologii ogniw paliwowych, co jest jedynie początkiem dalszych innowacji i wyznaczania kierunków rozwoju mobilności przyszłości.